Att vara självständig

Det där med självständighet ser olika ut för alla, det vet jag. Men nu ska jag presentera vad det är för mej.
För den senaste tiden (närmare bestämt sedan i somras) har jag mer eller mindre dagligen blivit påminnd om att jag faktiskt ÄR en självständig individ som utan större problem klarar mej själv här i livet. Självklart ber jag om hjälp när jag behöver det, men ibland är det steget större än att faktiskt försöka en gång till om det inte fungerar första gången.
***********

Vi börjar väl från början. Jag började mitt liv med att faktiskt kämpa för min överlevnad. På något sätt så tror jag att den kampen har präglat resten av livet. Jag har en envishet som få som jag tidigare skrivit om men framför allt har mina föräldrar (och framför allt min pappa) släppt mej lös och kämpat för att jag själv ska lösa saker och ting. Det började ganska tidigt vad jag kan minnas. Jag började ju tävla inom ridsporten redan i 7-årsåldern och jag minns att pappa mer eller mindre tvingade mej att fylla i mina anmälningsblanketter själv. Visserligen fick jag be om hjälp om det var något jag inte förstog eller kom ihåg, men det här gjorde tillexempel att jag kan mitt personnummer som ett rinnande vatten utan att ens tänka efter.
**********

Jag har alltid varit mer praktiskt lagd än teoretiskt. Detta har gjort att jag inte alltid har haft det så lätt i skolan eftersom det mest har varit teoretiskt men det jag har tagit med mej från skoltiden är framför allt logiskt tänkande. Det vet jag att jag utvecklade tack vare skolan och alla lärare som sade till mej att tänka efter om en sak verkar rimlig eller inte. Även det ser jag som en del av min självständighet eftersom det är en så stor del av tänkande och allmänt fungerande här i livet.
**********

Tillbaka till det här med att jag är praktiskt lagd. Jag klarar det mesta i hushållet på egen hand men jag ber gärna om hjälp med saker som: dammsugning, våttorkning, byte av gardiner och dammning. Sedan är det inte sagt att jag ALLTID ber om hjälp med det (förutom byten av gardiner iofs), men dammsuger jag själv så tar det dubbelt så lång tid som för en "normal" person och jag förbrukar mer än dubbelt så mycket energi och återhämtningen för mej är dubbelt så lång. Detta gör ju att det kanske inte blir städat så ofta som jag hade önskat, men jag har ju inte en grusgång i lägenheten som tur är. ;)
**********

Sådant som rör min bil har jag också lärt mej att klara. Iaf de enklaste sakerna som tex. tanka, fylla på spolarvätska,tvätta den, byta torkarblad, byta glödlampor och lite småskruvande rent allmänt om någon talar om vart jag ska skruva.


Vissa saker behöver jag hjälp med

Men lite större saker behöver jag hjälp med. Som att byta däck, fixa bromsar och andra lite större verkstadsarbeten.  Som tur är har jag underbara vänner som inte tvekar en sekund med att rycka ut. Och självklart rycker jag ut lika snabbt när dom behöver hjälp. Det är ju det som vänskap är, att kunna finnas för varandra när man som bäst behöver det.
**********

Att lära sitt barn att vara självständigt är enligt mej något av det bästa du kan lära ut. Tack pappa och mamma för att ni har gett mej kunskapen att:

* Leva mitt eget liv
* Klara av hushållssysslor som att tvätta, städa och laga mat
* Fixa praktiska saker som att tex laga saker som gått sönder
* Bråka med myndigeter för att kräva det jag har rätt till
* Se mej själv som en stark person som inte låter sej stoppas i första taget
**********

Och efter ett så här superseriöst inlägg så behöver jag lite flumm!!

Måste ju tala om att jag älskar min wounderbaum som luktar herrparfym...mmmmm mums!!!!!

Jag och min "Victory Lane", min nyaste kärlek :)
**********

Dagens musikaliska inslag är en låt som betyder massor och alltid har gjort det. Ja för trots att jag är självständig så har jag en grym separationsångest vissa gånger. Speciellt när det gäller personer som jag tycker mycket om. De jag inte tycker om är jag mest nöjd med att bli av med. ;) Så ödets ironi var det när just en sådan person spelade den här låten för mej i förra veckan. Tack herr Carlberg, det gjorde du bra!


Kommentarer
Postat av: Sölwi

För den som måste kämpa lite extra e all framgång en seger, de finns många som borde skämmas över sin egen "handlingsförlamning"...Kram Speedy :)

2012-02-05 @ 14:08:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0