4 årsdagen firas

Ja idag är det exakt 4 år sedan jag stelopererade min rygg och förändrade mitt liv till det bättre.

Det var en stor risk jag tog och vägen tillbaka var lång och något av det svåraste jag upplevt. Innan operationen var jag överrörlig i både rygg och höfter och ryggraden började vrida sig så att mina revben mer eller mindre skavde mot varandra på högersidan. Det här tillsammans med min övervikt gjorde mej smidig som ett kassaskåp och jag upplevde enorma smärtor. Jag såg det som en chans att få börja om på nytt och jag hade verkligen ångrat om jag inte tog den. Läkarna på MAS (Malmö Allmäna Sjukhus) ansåg att jag var en riktigt bra kandidat till just den här operationen med en teknik som var mycket väl prövad. Trots det var ju valet ändå inte det lättaste som jag har gjort. Men i en taxi mellan Malmö och Kristianstad tog jag beslutet att ändå genomföra operationen.

Beslutet kom som en lättnad för mina anhöriga men samtidigt växte säkert oron även hos dem. Operationen innebar ju att man skulle öppna upp hela min rygg från nacken och ner till höften. Själv pendlade jag mellan rädsla, oro, ilska och förväntan. Dagen då jag och farsan åkte till MAS för en sista konsultation innan operationen talade läkaren om för mej att återhämtningen kommer att kännas som om jag hade genomfört ett marathonlopp utan att ha tränat innan men att han var 100% säker på att jag skulle klara det. Jag hade ju faktiskt gått på mina ridlektioner en gång i veckan och det plus min (tydligen) omänskliga grundfysik gjorde att han tog sej an mej.
**********

Operationen beräknades ta 10 timmar men när de väl var inne och såg att de kunde räta ut mer än de först hade trott så fortsatte de helt enkelt 2 timmar till. Jag är enormt tacksam för att de faktiskt gjorde det!!
**********

Om någon nu trodde att dagarna efter operationen gick smidigt så misstog ni er!! Jag mådde skit och mina axlar hade pajjat totalt. Jag kunde knappt röra armarna och greppa saker kunde jag inte alls med högerhanden. Vänster hängde med lite bättre och det var redan då som jag började kunna använda den mer.
Två veckor fick jag ligga på sjukhus, först på MAS och sedan i Kristianstad. Hemma i min lägenhet väntade farsan och min dåvarande pojkvän. När jag kom hem så fick jag sådan enorm hjälp av dem och för det är jag dem evigt tacksam!!
**********

Nu har 4 år gått och jag har vänt mitt liv totalt. Om man jämför nu med då så var allt svart och nu är allt ljust och vitt. Idag är jag mej själv igen. Jag lever för dagen och ska man nu säga något negativt som jag har fått höra så har jag blivit lite mer ego än jag var innan. Men på något sätt så är det ju bra också... För mej iaf. :)


Några månader efter operationen var jag tillbaka på hästryggen igen, rak i ryggen som aldrig förr.
**********

Idag firar jag som aldrig förr!! Genom att beställa en ny tatuering och tillåter mej själv att ta det riktigt lugnt i kväll och se på film!!  Helt underbart!! :D
**********

Dagens musikaliska inslag kan låta tragiskt först men för mej står låten för att leva i nuet, för man vet aldrig "if tomorrow never comes"


Kommentarer
Postat av: Ida

Härligt jobbat tjejen! Du är modig och stark!

2012-03-06 @ 05:30:06
URL: http://cronebäck.se
Postat av: Ida

tackar så mycket Ida :)

2012-03-06 @ 19:51:14
URL: http://volvorullarochjagmed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0