Min älskade Volvo ger mej glädje på många sätt

Ja det är ingen hemlighet att jag älskar min bil. Det har jag alltid gjort, från den första bilen till den jag har nu. Jag har ju lyckats avverka några stycken sedan 1997 då jag satte mej i min lilla Golf för första gången.
Den bilen övningskörde jag i och körde något år efter det att körkortet bärgats. Men det var inte den som blev den första riktiga kärleken. Det var min första Volvo. En silvergrå 945a (-97) som jag verkligen älskade med hela mitt hjärta och faktiskt storgrät när jag förlorade i en liten olycka utanför Tidaholms polishus. 
**********

Min andra Volvo var också en 945a, en vit classic -98, som jag hade riktigt många år. Den var min trogna följeslagare nere i Skåne och stöttade mej på både E4-an o E22-an när det var som tuffast. Speciellt den gången då jag tappade halva avgassytemet mitt på motorvägen!! Det var en upplevelse... Men tack vare min underbara mekaniker i Kristianstad så gick det ju också bra. Det var han som gjorde att jag började spara på citat från bilmekaniker i mitt liv. Han hade massor på lager som man bara vek sej av skratt när han rev av kommentarer som: "Jaha, ska du ha flera turkblinkers nu? Ibland tror jag att du tycker om att få dom stulna...eller är det för att du har saknat mej?" Han var i 50-års åldern och jag svär på att om han hade varit snyggare och 10 år yngre så hade jag satt in en råstöt på han!!


Älskade 945an på sin sista resa...

Tyvärr så lyckades jag på alldeles egen hand o me egen klantighet krasha min annars så tåliga vita springare... Sådant som händer men så otroligt klantigt och irriterande så här i efterhand. Men men...livet gick vidare och jag fick helt enkelt inse att jag var tvungen att lämna 940-serien. Det var med stor sorg i hjärtat jag gjorde det. Menar, det är ju en viss charm när allt börjar skramla runt som om man satt i en enorm maraccas när man kom över 110-strecket...eller när ratten började skaka mer eller mindre okontrollerat när man gasade på motorvägen i 120... Servon var också en historoa för sig...men ack den servo (kärlek) som varar för evigt...
**********

Nu fick jag blicka mot Volvos nyare modeller och då var steget inte långt till V70n. Det var just en sådan jag satt och letade efter på blocket! Alla som vet något om handikappanpassningar vet att det är vissa krav som måste uppfyllas. Bilen får inte ha gått för långt, den får inte vara för gammal och framför allt måste den garanterat hålla ihop i 9 år!! Detta kan tyckas vara ganska enkelt att hitta... Som tur var så hade jag ju lite vana på att leta bilar men det var ändå lättare att hitta bilar som inte passade än dom som passade. MEN!! Till sist hittade jag den här:

Han blev min <3

Ja, den här skönheten hamnade till sist i mitt garage och jag har älskat den sedan första gången jag såg den.


Nej, den är INTE svart som det ser ut på första bilden... Den är Macic blue metallic
**********

Ja, så kommer vi till det här med att min Volvo ger mej glädje på många olika sätt. Det är alla besök på diverse bilverkstäder och kontakten med alla roliga mekaniker som jag bara älskar. Det finns inga män som de som är mekaniker... Humor brukar det fínnas mängder av och ett rakt språk som får de flesta att hoppa baklänges. Som sagt, jag har samlat på mej ciatat från just bilmekaniker. Här kommer ett urval:

50-åringen i Kristianstad: "Vad var det för vits med att tappa avgassystemet mitt på motorvägen då? Det var väl för att ragga snygga bilmekaniker kan jag tänka mej!"

45-åringen i Skövde: "Så stor fin bil och så liten och söt tjej...det är som en liten skönhet i en större skönhet... alltså till storleken sett då..."

60-åringen i Skövde: "Det borde kännas skönt för dej att ha tre erfarna grabbar krypandes i bilen på en och samma gång. Du borde nog komma hit oftare!"

35-åringen i Skövde: "VA? Är registreringsnumret XMU? Är du helt säker på att det inte är MXU? *paus* (killen tittar på bilens registreringsskylt) Ja se på fan, du hade rätt...det ÄR XMU...tjejer brukar ju inte ha koll på sånt där... Förresten, vad snygg du är i dom solglasögonen!"

45-åringen i Falköping: "Oj vilken cool bil...och du kör med händerna... gör du det med alla bilar?" 
**********

Dagens musikaliska inslag är hämtat från Macken...för det är sant... kärlek ÄR större än bilar...


Kommentarer
Postat av: Fluffet

HAHAHAHAHA jag dör åt sista kommentaren!!!! HAHAHAHA!!! Vad svarade du? "ja fast det är bara i min bil jag kan sitta upprätt, i andras får jag krypa ner på golvet för att gasa och bromsa" ?? ;)

2012-01-20 @ 08:24:56
URL: http://fluffet.wordpress.com
Postat av: Ida

hahaha de svaret va ju massa bättre än mitt: "ööööh ja kör bara min bil...just därför..." när de väl händer så vet man ju inte va man sa säga juh... hahahaha

2012-01-20 @ 18:55:34
URL: http://volvorullarochjagmed.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0