Julafton i Mariestad 2011

Att ett år kan gå så fort! Åter igen firades julafton hemma hos min lllasyster och hennes sambo Anders i Mariestad.
I år var vi åtta stycken eftersom anders familj också var med och det var riktigt trevligt, det flöt på bra och alla trivdes med varandra. Syrran hade som vanligt lagat jättegod mat och Anders hade klätt granen. Det var en söt liten gran som var mer gles än något annat så när jag först såg den så sa jag lite halvelakt: Oj då, det var glitter med gran det! Anders förklarade då för mej att man var ju tvungen att fylla ut med något och det ska ju vara glitter på julen! Jag kunde bara instämma och när ljusslingan kom i så var granen riktigt stämningshöjande.


Sötgranen i närbild
**********

Efter god rinsgrynsgröt, lite allänt snack kring köksbordet och fixande av min julfrisyr så hamnade jag i soffan. Denna soffa! Den är underbart skön att sitta i och hade inte Anders föräldrar och bror med flickvän anlänt när de gjorde så hade jag slumrat till en stund.
**********

Tiden rullade på i en rasande fart och snart var det dags för traditionella Kalle Anka och hans vänner på TV och efter det var det dags att äta!


Ingen jul utan tomteverkstan!!!!!!
**********

Efter maten hamnade nog alla mer eller mindre i matkoma...utom min syrra o farsan som gick ut på en power walk. Och den walken var det nog power i gissar jag. Farsan hör till de där som är som en iller. Snabbt och raskt promenerar han utan att låta sej stoppas! Men båda kom tillbaka efter en timma ungefär så de hade nog inte hunnit med att knata runt hela Mariestad!
Vi andra som inte orkade vara fullt lika hurtiga hamnade i tv-soffan igen. Nu vankades det "ett herrans liv - julspecial". Jag vet inte varför men jag gillar den humorn. Det är något igenkännande med det där att bo i en by där alla känner alla och alla vet vad den andra har för sej... ;)
**********

Julklappsutdelningen gick för en gång skulle lungt och stillsamt tillväga. Jag fick det jag hade önskat mej allra mest: vinglas!! Hade ett i min ägo innnan så det var lite pinsamt de gånger som jag fick för mej att jag skulle bjuda någon annan.


Nu slipper jag kanske bli mobbad för att jag bjuder på vin i vanliga dricksglas :D

Jag vet inte varför, men när man ätit julmat och är proppmätt och känner att man troligtvis inte kommer få ner något mer innan året är slut så trycker man i sej massa julgodis och frukt! Så också i år. Men soffan är SÅ go precis just då.
**********

Tiden går fort när man har roligt och jag som hade längst att åka tyckte att det började bli dags att röra på sej när klockan närmade sej 23... Pappa som inte är någon nattmänniska instämde och vi åkte mot Skövde och Tidaholm igen. Jag avslutade dagen/natten med att åka och klappa lite på kissen som jag är kattvakt åt. Det var ett perfekt sätt att varva ner. Tyvärr blev han grymt besviken när jag reste mej från köksgolvet och åkte hem igen.  Själv tyckte jag att en timma på ett hårt köksgolv var alldeles lagom!
***********

Som vanligt avslutar jag med musik och idag blir det "tipp tapp" lite mer upptempo!! :)




****God Jul alla mina vänner och alla som jag inte känner!****

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0